De problemen met de ontvangst van NL-Alerts zijn bekend en hebben de aandacht. Dat zegt de brandweer in een reactie op klachten over de ontvangst van meldingen rond een grote brand die zondag in Almere woedde. Daar brak ’s ochtends brand uit in een loods met papier en karton.Rondom de brand werden in totaal drie NL-Alerts verstuurd. Vanuit omliggende wijken kwamen diverse meldingen van bewoners die een of meer berichten niet hadden ontvangen. Ze hadden dat naar eigen zeggen wel op hun toestel ingesteld. Tegelijkertijd kwamen er klachten van mensen uit andere regio’s die het bericht uit Almere ten onrechte ontvingen. Dat gebeurde onder meer in Haarlem en Baarn.
Het is niet de eerste keer in Flevoland dat er kritiek komt op het systeem van de NL-Alert. Eind vorig jaar kwam een waarschuwing voor een grote brand op Urk ook terecht bij inwoners van Lelystad, Dronten en Emmeloord. En bij een brand met asbest in Lelystad ontvingen in 2017 diverse omwonenden niet alle verzonden waarschuwingen.
Waarom komt een bericht soms niet aan?
Een NL-Alert moet in principe worden ontvangen door alle telefoons binnen het bereik van een zendmast. Dat dit niet altijd gebeurt, kan volgens Geertjan Veenstra van de brandweer verschillende oorzaken hebben. “Providers werken niet allemaal even goed mee aan de doorgifte. Ook komt het voor dat telefoons na een update van de systeemsoftware soms ineens geen NL-Alerts meer ontvangen. Daarnaast kan bebouwing van invloed zijn op de ontvangst. En de ontvangst hangt ook af van de telecommunicatiestandaard die je provider ondersteunt. Denk daarbij aan 2g, 3g, 4g en 4g+.”
Een NL-Alert lijkt op een ‘gewone’ sms, maar komt technisch op een andere manier tot stand. Het systeem blijft het bericht bijvoorbeeld gedurende een uur aanbieden aan nieuwe telefoons die een bepaald gebied binnenkomen. Wie het bericht al heeft ontvangen, krijgt dit niet opnieuw.
Volgens Veenstra hebben de problemen met de ontvangst de aandacht en worden klachten over berichten die niet aankomen altijd onderzocht. “Er is landelijk overleg. De obstakels worden onderkend. We zijn ook aan het kijken naar alternatieven, maar dat is een nogal technisch verhaal.”
‘Niet te lang wachten met alert’
Hoewel bij de brand in Almere uiteindelijk geen grote hoeveelheden giftige stoffen vrijkwamen, vindt Veenstra het toch goed dat er een alert verzonden werd. “Het is belangrijk om omwonenden zo vroeg mogelijk te waarschuwen. De afweging om zondag in Almere een alert te sturen, werd al gemaakt voordat de resultaten van de metingen bekend waren.” Bij de brand kwam veel rook vrij. In zo’n geval wil een officier van dienst volgens Veenstra niet te lang wachten. “Als eenmaal bekend is dat er veel giftige stoffen vrijkomen, ben je eigenlijk al te laat met je waarschuwing.”
Voorzichtig
Tegelijkertijd is de brandweer zich volgens Veenstra voorzichtig bij het inzetten van de NL-Alert. “Er zijn binnen de brandweer Flevoland maar een paar mensen die tot zo’n alert mogen besluiten. Je moet voorkomen dat ontvangers je niet meer serieus nemen omdat ze een paar keer een ‘verkeerd’ NL-Alert hebben gekregen of het helemaal niet hebben gekregen. Van de landelijk uitgegeven NL-Alerts wordt het bereik gemeten. Tachtig procent van de alerts komt gewoon aan zoals het bedoeld is. Dat zijn gelukkig nog steeds heel veel mensen die je op de juiste manier bereikt”, zegt Veenstra.